top of page

Words from a Social Innovation Entrepreneur

ソーシャル・イノベーション・アントレプレナーからのメッセージ

2020 (2021)年の東京オリンピックを控え、日本に注目が集まっています。東京に旅行したいと思っている方もいることでしょう。輝かしい大都市とは裏腹に、地方は深刻な人口減少問題に直面しています。労働力、経済、医療、保健への影響は計り知れません。人的資源や投資は都市部に集中し続けており、地方はエネルギーとなる(そして生き残るための)新たな活路を必要としています。

SOCIAL CHALLENGE

地方都市の人口は高齢化が進み減少し、結果として放置される土地ができます。都市に暮らし働いている若い家族は固定資産税が経済的に重荷になり土地の相続を望みません。多くの建物は朽ち果て、危険な状況になり、地方自治体の管理、撤去対象となり重荷になります。

街が減少し歴史的価値のある建物も保管費用がまかなえず、修復や再利用の機械が中々得られません。現在多くの地方自治体で重要文化財、指定文化財などの認定を受け保存していく費用をまかない、また多くの旅行者に訪問してもらい町を活性化していく努力をしています。

 

日本は歴史と工芸文化にあふれています。多くの伝統的なものづくり文化は都市ではなく地方で発達しておりますが、若い人へのニーズがなく衰退してきています。また、少子高齢化により人口が減り、投資が減り、地方のインフラも減少しています。

若い世代へ向けて政府が行っている誘致活動の中にいつくか足りない部分があると考えます。
-  地方に住みたいが、やりたい/やれる仕事がない

-  生計を立てる方法がわからない
-  社会との繋がり、仲間がいない
-  インフラの減少 (学校施設病院、介護 など…)

いくつかの地方都市では若い職人と(稼業の伝統と仕事を引き継ぐ)職人見習いが伝統技術を引き継ぎ生涯の仕事として修行しています。

日本の伝統工芸は完璧な技術と技を駆使していますが、現在のモダンなライフスタイルの中では必要とされない場合もあります。また、手作り作品の制作工程を考えると大量生産のニーズや商業的な目的では難しい場合があります。その為マーケットは益々縮小しています。

 

"2020, please end soon."

The remaining months of 2020 is critical, and the year will come to an end no matter.

What have we learned?  What to look forward to?

japan craft travel handmade

Industrialization has trained us to consume, discard and consume more.  We are now facing the environmental and socio-economical impact that our desire for cheap, mass-produced product has brought. This is the moment to assess the price-paid for labor exploitation and cost efficiency.  Be aware of our consumption behavior, learn the integrity, quality and life cycle of goods through forgotten slow-crafts and artisanship. Be an educated consumer: understand the context of commodity, know the impact of your consumption to the local community and the environment. Respect quality goods that last.  

Pandemic learning 1

Travel responsibly
goenne-japan-craft-shop.jpg

Responsible Travel

Japan's international visitors dropped as much as 98% during COVID19. Regardless, Japan ranks No.1 as a destination travelers would want to visit after the pandemic.  While we will be rebuilding a collapsed tourist industry, let's also re-evaluate: Shall we return to clustering and unsustainable practices or instead look deeper into what impact global travel and consumption brings?  How can we distribute investment and ensure support reaches the neglected regions?  Be an educated culture traveler. Your choice of destinations and activities can drive positive impact. 

Pandemic learning 2

Consume responsibly

Craft + Rural Revitalization? 

課題

現代のほとんどの商品が、安価で持続が難しい大量生産によって作られたものです。今こそ、工芸にかかわる人たちや修練について理解し、手工芸の価値を再確認する時が来ています。

 

多くの「忘れられた」工芸の町を復興させるよう働きかける一方で、世界中の旅じnに向けて素晴らしい旅行体験を提供し、手工芸について詳しくなって帰ってもらうことも目的としています。

 

好奇心と尊重する心を持って、この動きにぜひ参加してみてください。

©2023 株式会社タケトンボ Taketombo Corp

Respect intellectual properties. All imagery, video and text are copyrighted, unauthorized use prohibited.  All rights reserved. 

当社ウェブサイトに掲載されたすべての文章、画像、ロゴ、商標、及びその他の知的財産権に関する情報(以下「知的財産情報」といいます)について、第三者の知的財産権を侵害することは固く禁じられています。当社は、知的財産情報の無断転載、コピー、改変、販売、配布、公衆送信等の行為を認めることはできません。

bottom of page